Telefonförsäljning väcker känslor...men att för den skull bete sig illa?

I min yrkesroll hanterar jag samtal och e-mail från människor, några av dem upprörda över telefonförsäljning. Människor har rätt till sina åsikter, men man har för den skull inte rätt att vara otrevlig och gå över gränser.

Som de flesta människor har jag flera roller, en av dem är min yrkesroll som VD för Kontakta. Jag har också en privat roll där jag lever familjeliv med man och dotter. När jag är privat lägger jag min yrkesroll åt sidan, för att istället fokusera på underbart familjeliv med alla härliga ögonblick det erbjuder. Det förväntar jag mig att man respekterar.
I slutet av oktober blev jag mitt i nattningen uppringd på min privata mobiltelefon av en Nicolas som i upprörd ton skulle leka telefonsäljare. Hans syfte var att visa hur hemskt det var att bli uppringd av telefonsäljare på sin privata mobiltelefon, på arbetstid, på den statliga myndigheten (Jag förstod aldrig parallellen...). Jag bad honom vänligt men bestämt att ringa mig på arbetstid. Istället för att respektera detta fortsatte Nicolas halvt skrikande och med en mängd svordomar att försöka "bevisa" för mig hur det var att prata med telefonsäljare. Om jag inte gjorde något skulle han "minsann fortsätta ringa mig varenda j-a kväll tills jag såg till att göra något".

Kontaktas medlemmar ringer varje år över 50 miljoner säljsamtal till svenska folket och dessa genererar mängder med affärer många är nöjda med. Du kan få bättre elavtal, bättre försäkringar eller beställa din favorittidning. Alla dessa samtal ger 1000-tals unga jobb. Varje gång du lyfter luren bidrar du till att någon har ett jobb! I  min värld är det bättre att tänka så än att bete dig illa...

 

Tina Wahlroth

VD Kontakta